Rovnost 3. 11. 2001

Klec debutuje

Brno, Ostrava · Klec patří mezi ty "podivné" pražské partičky, jež zcela osobitě spojují folk, punk, pubrock, klezmer a balkánskou hudbu. Bez většího zájmu a podpory médií se o nich stejně ví a ve svém rodném městě pravidelně za­plňují menší sály. Kromě Klece mám na mysli soubory Jarabáci, Ahmed má hlad, Rudovous, Traband a Neočekávaný dýchánek, jež jsou s Klecí navíc řazeny do volného sdružení "stejný xichty". S posledními dvěma jmenovanými je Klec zároveň částečně personálně propojena... Právě vycházející debutové album Klece 15 pís­ní o lásce (distribuce Indies nebo přes internet www.klec.cz) samozřejmě jen o lásce není, viz např. bojovně laděný song Levicová. Patnáct písniček je velmi zajímavou fiízí klezmeru a fol­ku s mírnými názvuky country. Instrumentace je postavena na nápaditosti, zajímavé kolektivní aranže s jedním, maximálně dvěma dominant­ními sólovými nástroji v písničce dokáží jedno­tlivé skladby poměrně výrazně odlišit. Autorsky jde o dílo zpěváka Martina Šmída, který kromě vlastních kompozic opatřil i židovské tradicio­nály svými novými, místy dokonce aktualizova­nými českými texty. Odešla láska (Kajo Berge) je pojata jako šanson, invenční je též různorodé využití elektrické kytary Tondy Hluštíka: zatím­co v písni Buhušer je melodická kytarová linka vedená podobně jako v případě Cimentu nebo Dobrohošti, ve skladbě Boty hraje kytara klasic­ká (ale zde patřičná) mainstreamově rocková klišé. Klec pokřtí své debutové album dnes v os­travském Boomerangu, některá výše jmenova­ná seskupení tvoří dramaturgickou páteř letoš­ní brněnské Alternativy (27. 11.-7. 12.). (jiš)